Meniul meu pentru o zi în alăptare

Când ai hotărât că îți vei alăpta bebelușul exclusiv la sân, pun pariu că nu te-ai gândit la restricțiile culinare care vor urma să apară. Te-au sfătuit medicii, mămicile cu experiență, grupurile din facebook, articolele de pe net și alți savanți să excluzi o grămada de alimente, lista fiind foaaarte lungă de nu îți rămâne să mănânci mai nimic și te întrebi cum vei supraviețui numai pe carne și cereale atât timp cât fructele, legumele, leguminoasele și chiar laptele de vacă sunt în lista neagră. Și parcă ți-ar părea că e mai puțin grav să mânânci biscuiți din comerț, prăjituri și plăcințele (pentru că ele nu conțin fructe și legume :D). Amuzant, nu?

Ce m-a uimit mai mult este faptul că în literatura americană se încurajează să se mănânce fructe (2-4 porții pe zi) și legume (4-6 porții pe zi), adică din belșug, tocmai pentru că nu există niciun studiu precum că aceste alimente ar provoca colici și gaze la bebeluș. Atunci, pe ce dovezi se bazează medicii atunci când îți spun că cele mai importante alimente care îți furnizează vitamine, minerale, fibre și o cantitate bună de apă sunt cele care îi fac rău copilașului tău?

 

Eu mănânc din toate câte puțin și mai postez câteodată pe instagram. Am primit mesaje de la mămici cu bebeluși cu colici care țin dietă strictă și au rămas uimite de diversitatea de care mă bucur eu. Din păcate, bebeii lor oricum au dureri de burtică, și e normal să le aibă! Oricât de frumos ar fi ca meniul nostru să îi ajute pe micuți să nu mai aibă dureri de burtică, anume prin acest proces dureros li se dezvoltă sistemul digestiv! Iar sistemul lor digestiv trebuie pregătit câte puțin pentru perioada de diversificare care va începe în jurul a 4-6 lunițe. Apoi să vă întrebați de ce copilașul nu acceptă unele legume sau fructe, sau face alergii sau are intoleranță la careva substanțe. Tocmai pentru că nu le-ati mâncat voi și nu i-ați educat gustul pentru ele.

Și totuși, cum ai mâncat în sarcină? Sunt aproape sigură că te-ai alintat cu diverse fructe și legume de sezon care la fel au ajuns la bebelușul tău, doar că prin placentă și cordonul ombilical. Alimentația în alăptare nu trebuie să difere mult de alimentația de când erai graviduță, decât ceea că în alăptare este MAI PUȚIN RESTRICTIVĂ.

Alimentația ta trebuie să fie una sănătoasă, nutritivă, cu mese mici, dese și cât mai diversificate. Hidratează-te din plin cu apă plată, mai ales după fiecare alăptare. Mănâncă fructele mono, între mese, ca și gustare și nu le amesteca (de ex. I-a gustare- 1-2 piersici;  a II-a gustare – o felie – două de pepene roșu). Alege să ai la fiecare masă legume în formă de salată, sau pe grătar, la aburi. Evită mâncarea extrem de condimentată (nu mă refer la “puțin picant” sau aromat). Bea maxim o cafea pe zi și exclude băuturile carbogazoase, sucurile dulci și energizantele. Reduce cantitatea de carbohidrați simpli, adică patiseria, dulciurile. Nu bea alcool. Nu fuma. Amin.

Uite aici meniul meu pentru o zi, sper să îți fie util. Iar dacă îți dorești un meniu personalizat raportat la modul tău de viață, activitatea fizică pe care o faci și preferințe culinare, te sfătuiesc să apelezi la un nutriționist.

I masă – terci din ovăz pe lapte de 1,5% cu o banană feliată, o lingura de unt de arahide și cîteva răchițele uscate; o cafea și o bucățică de ciocolată neagră 80% cacao

II masă – 1-2 piersici (puteți mânca orice fruct vă place)

III masă – fasole albă în sos de roșii, o salată din ruccolla cu roșii cherry și parmezan ras, o felie de pâine integrală

IV masă – brânză granulată cu un pumn de afine ( afinele pot fi înlocuite cu oricare alte pomușoare)

V masă – pui la grătar cu salată din roșii, castraveți și ceapă

VI masă – un pahar cu chefir sau un iaurt natural

Simte-te liber să înlocuiești carnea cu pește ( ai grijă la cel cu mercur), fasolea cu alte leguminoase. Diversifică legumele și fructele de câte ori îți dorești. Nu uita să bei multă apă.

Alăptatul e despre momentele frumoase alături de bebelușul tău care îți zâmbește atunci când îi scapă căteodată sânul din guriță și nu despre restricții, frustrare și dietă. Bucură-te din plin de ceea ce îți oferă natura!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *